Інклюзивне навчання

Державна служба якості освіти опублікувала роз’яснення про те, як організувати інклюзивне навчання у 2022 році. 

1 січня 2022 року набирають чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання: “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами” від 21 липня 2021 р. “Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” від 15 вересня 2021 р. № 957. 
Нововведення посилюють співпрацю між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ). Так, школи отримуватимуть більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами. 
 Відтепер створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки. Підтримка першого рівня надається насамперед учням, у яких виникають труднощі під час навчання, але яким не потрібен інклюзивний клас. Другий, третій та вищі рівні підтримки зазначають у висновку ІРЦ. Для визначення рівнів підтримки в школі директор має: Створити команди супроводу для всіх дітей, які потребують підтримки. Скласти рокзклад засідань команд супроводу, передбачивши участь фахівців ІРЦ. Оформити протокол із визначенням рівня підтримки для кожного учня. Узагальнити інформацію про рівні підтримки для всіх учнів з ООП. Поінформувати батьків учнів з ООП про необхідність проходження комплексної оцінки в ІРЦ, якщо дитина навчається за висновком ПМПК. Докладно про різниці в підходах до навчання дітей з різними рівнями підтримки дивіться в інфографіці нижче:
 Рівні надання підтримки З 2022 року буде проводитися комплексна психолого-педагогічна оцінка на базі школи, а не ІРЦ, як було раніше. Це дасть змогу фахівцям працювати з дитиною у звичному їй середовищі. Також їхня участь – обов’язкова в складі команд супроводу дітей з ООП. Школи використовуватимуть ресурси ІРЦ для якіснішого підходу до організації інклюзивного освітнього середовища тощо. Школи, у яких навчаються діти з ООП в інклюзивних класах одного або різних років навчання, можуть створювати інклюзивні міжкласні групи для вивчення предметів, модифікованих з урахуванням особливих освітніх потреб учнів. Окрім того, індивідуальна програма розвитку складатиметься за оновленою формою, вказаною в Додатку 3 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти.

 


Організація навчання дітей з особливими потребами

2019 р




МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 06.02.2019 р. № 1/11-1143
У Міністерстві освіти і науки розглянули … запит … щодо встановлення тарифного розряду асистенту вчителя.
Оплата праці асистента вчителя закладу загальної середньої освіти здійснюється за 10 — 12 тарифними розрядами, як це визначено у додатку 6 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 р. № 557. Тарифні розряди встановлюються за наслідками атестації.
У пункті 4.11 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення), визначені умови проведення атестації педагогічних працівників, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій. Так, педагогічному працівнику, який працює на посаді асистента вчителя, незалежно від рівня здобутої ним освіти за результатами атестації встановлюються тарифні розряди.
При встановленні тарифного розряду враховуються освітній рівень працівника, професійна компетентність, педагогічний досвід, результативність та якість роботи, інші дані, які характеризують його професійну діяльність.
Відповідно до пункту 3.27 Типового положення за педагогічними працівниками, які переходять на роботу з одного навчального закладу до іншого, а також на інші педагогічні посади у цьому самому закладі, зберігаються присвоєні кваліфікаційні категорії (тарифні розряди) та педагогічні звання до наступної атестації.
При прийнятті на роботу на посаду асистента вчителя працівника, який раніше не проходив атестацію, керівник закладу може встановити тарифний розряд в межах вилки розрядів, визначених для такої посади у додатку 6 до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 р. № 557.
Заступник Міністра                    С. Даниленко
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,
МОЛОДІ ТА СПОРТУ  УКРАЇНИ
01135, м. Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49, ministry@mon.gov.ua
 

від   25.09.12          №  _1/9-675____                   
на №              ___ від                      
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту  Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки обласних,  Київської та Севастопольської  міських державних адміністрацій

Щодо посадових обов’язків
асистента вчителя

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту надсилає для практичного використання орієнтовні кваліфікаційні характеристики асистента вчителя в класі з інклюзивним навчанням, які розроблені у зв’язку із введенням зазначеної посади до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 06.12.2010 р. № 1205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 22 грудня 2010 р. за   № 1308/18603.
Просимо зміст листа довести до відома керівників районних та міських відділів освіти, керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Додаток: на 2 арк.

Заступник Міністра                                                                      Б. М. Жебровський




Луценко І. В.
486 28 49


Кваліфікаційна характеристика

Асистент вчителя

Посадові обов’язки.


Забезпечує соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до різних видів навчальної діяльності; у складі групи фахівців приймає участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами.
Здійснює функції:
- організаційну:
допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням; надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та приймають участь у розробленні індивідуальної програми розвитку. Забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну документацію.
-  навчально-розвиткову:
співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами,  дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій, технічній, художній творчості. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
-         діагностичну:
разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня; оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
-         прогностичну:
на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини приймає участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
- консультативну:
постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу; інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня.

Дотримується педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства.
Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.

Повинен знати.
Основи законодавства України про освіту, соціальний захист; міжнародні документи про права людини й дитини; державні стандарти освіти; нормативні документи з питань навчання та виховання; сучасні досягнення науки і практики у галузі педагогіки; психолого-педагогічні дисципліни; особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного віку; ефективні методи, форми та прийоми роботи з дітьми, застосовуючи індивідуальний та диференційований підхід; рівні адаптації навчального та фізичного навантаження; методи використання сучасних технічних засобів та обладнання; основи роботи з громадськістю та сім'єю; етичні норми і правила організації навчання та виховання дітей; норми та правила ведення педагогічної документації.  

Повинен вміти
Застосовувати професійні знання в практичній діяльності, здійснювати педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання; разом із іншими фахівцями складати та реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини; вести спостереження та аналізувати динаміку розвитку учня; налагоджувати міжособистісні стосунки між всіма суб’єктами навчально-виховної діяльності; займатись посередницькою діяльністю в сфері виховання та соціальної допомоги.

Повинен мати
Розвинені комунікативні та організаційні здібності, здатність співчувати, співпереживати; ціннісні орієнтації, спрямовані на розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, на творчу педагогічну діяльність; навички вирішення конфліктних ситуацій.





  • Про інклюзивне навчання на сайті МОН
  • «Інклюзивна освіта для дітей з інвалідністю в Україні»
  • Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг»
  • Модуль 9 – Эффективная инклюзия. Автор: Эндрю Брейтон; Перевод: Эльвира Крамер
  • Всеукраїнська благодійна організація «Даун Синдром»
  • Благотворительный фонд Институт раннего вмешательства
  • Шелухін В. Інклюзивне суспільство та економічне зростання, або чому дискримінація ЛГБТ шкодить усім?/ Всеукраїнський соціологічний часопис "СВОЄ". Блог. - Перегляд 29 жовтня 2017.
  • Електронний Канадсько-український журнал спеціальної педагогіки, розміщений на сайті Канадсько-української дослідної групи (CURT)
  • Сім прийомів, які допоможуть вчителю інклюзивного класу, Osvitoria.media

Немає коментарів:

Дописати коментар